Logga in
Registrera dig Glömt användarnamn eller lösenord?
Tipsa en kompis
Tipsa!

Forum: Sagan om ringen

Helt annan film än boken 

2003-03-30 22:10
Tycker att Sagan om ringen var en helt annan film än boken. I boken är det Frodo, Sam och Pippin som ger sig av från Fylke. Merry kommer med först flera dagar senare. I filmen så är det Frodo och Sam som ger sig av från Fylke, sedan möter de Merry och Pippin i bonden maggots åker. Vilken de i boken går och hälsar på och övernattar hos och som i sin tur kör ner dem till Buckelberry färjan. Och så möter de älvorna och tom snackar med dem i filmen såg de dem bara gå förbi. Dessutom får man ingen redogörelse i filmen att det går en massa år från det att Frodo får ringen tills han ger sig av på färden. Och inte får man veta i filmen heller att Frodo och Bilbo fyller år samma dag. Frodo är 33 år när boken börjar men ger sig inte av förrän 17 år senare.

2003-04-14 15:31

håller med helt att PJ inte har gjort det där bra. men ändå är filmerna så väldigt bra ändå att man kan förlåta honnom för det.. böckerna är ju otroligt svåra att överföra till film eftersom det är så många personer och det händer så mycket under deras färd hela tiden till MD så PJ kan inte ta med allt:-)

Vilhelmina 2003-10-07 22:54

Man får också tänka på att det är väldigt mkt som måste med. För det är ju hur mkt som helst i boken och det e helt otroligt att PJ kunde få med det mesta. Men filmen blev ju bra iaf, eller hur? ;-) Oceans of love!

2003-10-11 14:49

Om man skulle dra rakt av bökerna så skulle en film vara 9 timmar lång... :) Jag tycker att det är bra överfört, blir intressant hur sista delen kommer att se ut... Honmonstret speciellt kommer att vara häfitgt.

Onspring 2005-05-31 16:39

De e klart att de e skillnad på film och bok.. de vet väl alla?? boken e bäst, tycker faktiskt att P Jackson kunde ha använt resurserna lite bättre.. och lite drygt att se slag scenerna så utsträkt som de blir när han klipper in vanliga dialoger.. något att tänka på kanske.. Men Boken är bäst!!

Lidonia 2006-01-18 14:02

Ja det är klart en skillnad på bok och film, det brukar vara det, men jag gjorde felet att läsa boken rätt så nära inpå att jag såg filmen. Så jag satt och väntade på att vissa saker sklle hända men de kom aldrig :-(

filmen helt olik boken 

zerth 2006-02-06 09:07

Kan hålla me de som säger att mam satt och väntade på att vissa saker skulle hända men aldrig kom. Detta gjorde mig besviken men filmen har många stora och välgjorda sener. Är speciellt besviken på att de helt utelämnade Tom Bombadil, som jag tycker är en viktig person i början.

friberg_83 2006-02-06 14:08

absolut den bit jag saknar mest också.. förklaringen lär ligga i att den biten inte förde berättelsen speciellt mkt frammåt..