Jag må¨ste säga att jag kan inte hålla med dig. Efter den första filmen, som var ett riktigt mästerverk, så var mina förväntningar på uppföljaren skyhöga. Jag tror faktiskt inte att en ända av mina förväntningar blev infriade. Det enda jag kände när filmen var slut var besvikelse, som ett stort tomt hål. Filmen saknade det mesta som hade gjort dess föregångare bra, den härliga och äventyrliga tonen var som bortblåst. Men det värst av allt är ändpå Gimlis karaktärs förändringing. I Första filmen så var han något av en komisk Side-Kick, men i andra filmen är hans enda funtion att snubbla över stenar, och se allmänt "rolig" ut. Hädelse!!
Vist är även de två tornen ett mästerverk även om den inte når upp till den första filmen. men jag håller verkligen med om att de har fördärvat Gimli. Både i bökerna och i den första filmen så är han en stor krigare med viss humor men i de två tornen så har han enbart blivit "den lille komiske dvärgen".
precis ni har rätt, efter den första filmen som faktiskt var ett mästerverk så gjorde dom de två tornen mer gjord för publik som inte vet ett piss om sagan om ringen och tycker att den första filmen är dålig bara för att det är för lite "action", och så driver dom med gimli och legolas i hela filmen,vilkwet är väldigt dåligt...bara för att folk ska skratta ´, tycker att det är jävligt lågt gjort mot tolkien, som la ner så mkt tid på böckerna, och sedan när de görs på film så ska man skriva till en massa skitrepliker å överdrivna actionscener bara för att alla småbarn ska tycka att det är häftigt. Fattar inte varför peter jackson gjorde så :S han gjorde ju allt såååå bra, alverna, dvärgarna, mäniskorna, alla raserna så bra, bra musik och allt, så slösar han bara bort allt och gör så att filmen blir dålig med en massa crap, som t.ex när legolas springer upp på pilarna på en av olifanterna och glider på fötterna ner för snabeln....detta händer iåfs i konungens återkomst, men det är ändå värst med sådana grejer i de två tornen....Han lyckades så bra i första filmen, men så sunkade han det i tvåtornen och mestadels i konungens återkomst (förutom i slutet av filmen), jag blöir alltid lika upprörd när man ser att folk skriver att dom somnade när dom såg först afilmen och att dom tyckte att den va tråkig, man blir så jävla arg, folk som inte vet ett piss om tolkiens värld som bara skriver en massa crap för att dom inte vet nånting....nån som håller med?