Enligt mig så är det den bästa filmen någonsin. Kunde inte släppa filmen ur huvudet de närmaste veckorna efter att jag såg den. Nu har jag sett den ett 20-tal gånger och förstår den rätt fint, men jag ser den ändå minst en gång i månaden =)
denna film är den bästa jag sätt på länge om någon frågar mig om en bra film så säger jag denna och spirited away. Men vet någon hur man ska förklara slutet för någon som inte fattar det??? BYEBYE
Skriv helt enkelt att han återvände bak i tiden för att återställa allt till rätta. Som Gretchen sa ?What if you could go back in time and take all those hours of pain and darkness and replace it with something better?. De borde fungera för en som inte har sett den och inte bryr sig allt för mycket om den. Säg bara till om du vill ha en bättre förklaring så ska jag fundera ut en.
det var så jag sa till min mamma som har sett filmen men fattade inte allt. fast då blev hon bara mer VA? för hon vill veta hur han viste det. och om alla nu inte fårreda på att han hadde barnporrnografi och allt sånt eller om man var sinnes sjuk eller han såg verkligtheten som den var och det kan jag inte svara på utan att hon inte fattar
Först vill jag bara säga att det kanske är lite sent att säga det nu, men ändå, att ni som inte sett filmen inte bör läsa vidare eftersom texten innehåller SPOILERS. Frank visade ju en tidsportal för Donnie och med hjälp av Dr. Monnitoff fick han reda på hur man kan använda en sådan för att resa i tiden. Och resa tillbaks i tiden innebär självklart att det som har hänt inte längre existerar. Min personliga tolkning av filmen är att om Donnie hade dött ibörjan av filmen, så hade han dött ensam, och det var han rädd för. Han nämner detta i samtalet med Dr. Thurman, när dom pratar om hans hund Callie. Men med hjälp av de saker Frank säger åt Donnie att göra, leder till att han inser att han inte är ensam längre. Han får en flickvän, lärare som verkligen bryr sig om honom, mamman som säger att hon älskar honom etc. Men eftersom alla bevis som Frank gav led till förstörelse, Gretchen och mamman dog, läraren blev sparkad osv, så valde då Donnie att resa tillbaks i tiden för att ställa allt till rätta. Därför ligger han i slutet och skrattar och drar en djup suck av lättnad, för han inte längre känner sig ensam och alla de personer som Donnie berörde lever vidare. Framförallt Gretchen och mamman. "I hope that when the world comes to an end, I can breathe a sigh of relief, because there will be so much to look forward to." Det här med barnporrnografin och Jim Cunningham tycker jag är tydlig nog i den där scenen på slutet när han sitter och grinar i sängen. Jag vill intala mig att Donnie "såg igenom" Jim, och visst just detta, att Jim inte var den starka personen han försökte sig vara. Tvärsemot med Cherita som låg där i sängen med ett leende, och kände sig självsäker. Detta är min personliga förklaring som jag brukar säga till folk som undrar över filmen. Sen finns ju även den där som följer "Philosophy of Time Travel", men den finner dom som inte är intresserade av filmen komplicerad. Läs mer om den på http://www.stainlesssteelrat.net/dd.htm ... på denna sida kan du läsa hela "boken" PoTT http://ruinedeye.com/cd/ Hoppas du blev lite klokar på vad jag tycker. Det är svårt att bara skriva ner allt så här på en gång. Men som sagt, skriv igen om du inte förstår nått så ska jag försöka utveckla mig lite mer. //Tobbe
Jag tycker att filmen är en av de mest välgjorda i våran tid. Donnie Darko har jag haft i huvudet ända sen jag såg den första gången. Helt klart en 5:a!!
jo den e den bästa filmen nånsin =)
Nu har inte jag läst Faust av Goethe men jag vet att Fausts flickvän heter Gretchen och att hon dör någonstans på slutet av det dramat. Och jag tror att Faust står i kontakt med demoner eller vad det nu är-liksom Donnie. Så en liten förhoppning till alla som inte riktigt förstod vden här filmen: Läs Faust!/Jocke
fattar man inte filmen så ska man se den om om om om igen för när man väl hänger med som kommer man att tycka att det var värt varje sekund..
tror nog d e lättare att förstå donnie darko än faust:-).