Jag både förstår och inte förstår varför denna film anses så kontroversiell i USA. Utifrån mina egna värderingar (jag är född och uppvuxen i Sverige, men har bott ett år i USA), är filmen i huvudsak en berättelse om omöjlig kärlek. Det är väl i huvudsak sexscenerna mellan huvudkaraktärerna som har väckt upprörda känslor "over there". Hade motsvarande utspelat sig mellan man och kvinna, hade ingen höjt på ögonbrynen. Då hade filmen kanske varit barntillåten. Nu måste alla i USA som är under 17 år se filmen tillsammans med en vuxen (filmen är "rated R"), medan den är tillåten från 7 år i Sverige. Snacka om skillnad! Att filmen förtjänar uppmärksamhet, däremot, tycker jag absolut. Det är en av de bästa filmer jag har sett (har sett den två gånger på bio). Den överlägset mest romantiska. Samtidigt så tragisk. Det händer inte ofta när jag ser film att jag får svårt att hålla isär verklighet och fiktion (och tur är nog det), men för mig känns Jack och Ennis som två verkliga personer. Natten som gick satt jag uppe och såg Oscarsgalan. Jag ville så gärna se att Brokeback Mountain vann för bästa film. Nu gjorde den inte det, utan fick nöja sig med bästa regi, bästa manus (efter förlaga) och bästa soundtrack. Inte illa det heller. Jag ska nog se filmen på bio en tredje gång inom en snar framtid ...