Logga in
Registrera dig Glömt användarnamn eller lösenord?
Tipsa en kompis
Tipsa!

Forum: Ubåten

Film som står sig 

Ådi 2006-07-26 09:47
Från början visste jag ingenting om den här filmen. Jag såg den i dvd-hyllan, köpte den och tittade på den. Först efteråt såg jag att den var inspelad 1981 och bearbetad 1997, något jag aldrig hade gissat på om jag bara skulle ha sett den. Den verkar helt enkelt för bra för att vara så gammal. Filmen känns verkligen äkta, en egenskap som jag tycker ofta saknas i andra filmer om historiska händelser. Under filmens gång satt jag många gånger och funderade på hur de kunde få allt att se så verkligt ut. Filmer som är bra regisserade behöver inte vara packade med specialeffekter och stunts för att bli spännande eller underhållande. De kan bli det genom att hjälpa tittarens fantasi på traven. Små detaljer får en stor betydelse. Det är lite som regissören berättar i "bakom kulisserna": ljuden är viktiga. De bär på mycket information, särskilt i en sådan här film. Det enda jag har att anmärka på är hur filmen slutar. Tragiska slut är alltid fel, tycker jag, men det är priset man får betala om man vill ha realism. Mottot "life sucks" är nog helt på sin plats om det här slutet. Betyget kan dock inte bli annat än högsta möjliga.