Stefans problem
katten68
2010-05-16 11:35
Jag såg precis Hemligheten på DVD, och det var en sak som slog mig som jag inte förstår. Kanske kan någon här förklara det?
Wallander sa till Linda efter Stefans självmord att Stefan var nära bristningsgränsen, att han inte orkade med polisjobbet och att han som chef borde ha insett det. Men varifrån kom egentligen Stefans problem med sprit, misshandel av misstänkta osv? Mig veterligt var det ingenting som framkom i tidigare filmer. Tvärtom upplevde jag alltid Stefan som en duktig polis med stort engagemang och ett äkta rättspatos. Särskilt i filmen "Luftslottet" blev jag imponerad över hur god hand han hade med barn. Visst kunde han ibland visa prov på hetsigt humör, men på det hela taget såg jag aldrig någonting som skulle få mig att dra slutsatsen att han inte var lämpad för polisyrket eller hade ett instabilt psyke. Och hans försämring gick så oerhört snabbt i den sista filmen - det börjar med att han förförs ang misshandel på en misstänkt som vi inte fått se, sedan blir han avstängd och uppmanad att söka hjälp, han börjar dricka allt mer och skjuter sedan en pedofil som misstänks för att ha förgripit sig på och mördat sonen till en av hans vänner. Först när han själv är död rullas hans förflutna upp och övergreppen han själv utsattes för som barn uppdagas. Det är inte konstigt att Stefan mådde dåligt, men min fråga är - på vilket sätt märktes det tidigare, eftersom Wallander antyder att han borde ha ingripit tidigare? Nu kändes det som om manusförfattarna i efterhand lade till problem som inte funnits med från början, bara för att kunna skriva ut Stefan ur serien (ville Ola Rapace hoppa av?)