filmdelta.se logo
Meny
  • Hem
  • Filmer
  • Serier
  • Skådespelare
  • Rollistor
  • Svensk film
  • Om filmdelta
  • Kontakt
Meny
återträffen

Återträffen

Publicerad den 7 augusti 20257 april 2024 av Oskar

Recension av ”Återträffen” (Anna Odell, 2013)

Inledning

”Återträffen”, skriven och regisserad av Anna Odell, är en djärv och provokativ svensk film från 2013 som utforskar teman kring mobbning, maktstrukturer, och minnets pålitlighet. Filmen, som är Odells långfilmsdebut, blurrar linjerna mellan dokumentär och fiktion på ett sätt som utmanar tittaren att ifrågasätta sina egna föreställningar om sanning och försoning. ”Återträffen” har väckt både beröm och kontrovers för sitt unika tillvägagångssätt och sin okonventionella struktur.

Handling och teman

Filmen inleds med en scen där Anna Odell, som spelar en version av sig själv, inte är inbjuden till sin gymnasieklass återträff. Istället skapar hon en fiktiv återträff där hon konfronterar sina tidigare klasskamrater med hur de behandlade henne under skoltiden. Den andra delen av filmen följer den verkliga Odell när hon möter några av de verkliga klasskamraterna för att diskutera den fiktiva återträffen och dess konsekvenser.

Genom detta djärva narrativa grepp utforskar ”Återträffen” teman av mobbning, utsatthet, och mänsklig sårbarhet. Filmen ställer frågor om hur vi minns det förflutna, hur vi hanterar skuld och skam, och möjligheterna till förlåtelse och förändring.

Stil och utförande

Anna Odell använder sig av en metod där gränsen mellan verklighet och fiktion suddas ut, vilket skapar en starkt personlig och emotionellt laddad filmupplevelse. Genom att både regissera och spela huvudrollen ger Odell filmen en autentisk och rå känsla som är svår att ignorera. Den visuella stilen är avskalad och direkt, vilket lägger ytterligare vikt vid filmens dialog och karaktärsinteraktioner.

Skådespelarinsatser

”Återträffen” kännetecknas av starka skådespelarinsatser över hela linjen. Odell själv levererar en kraftfull och övertygande prestation som berör djupt. De övriga rollerna, spelade av en blandning av skådespelare och Odells verkliga skolkamrater, bidrar till filmens autenticitet och emotionella djup.

Kulturell och kritisk mottagning

Sedan dess premiär har ”Återträffen” blivit föremål för omfattande diskussion och analys, både för sitt innehåll och för sin form. Filmen har hyllats för sitt mod att ta sig an svåra och ofta undvikna ämnen som mobbning och för Odells sätt att personligen engagera sig i berättelsen. Samtidigt har den stött på kritik för sitt möjliga övertramp i privatlivet och den smärta den kan ha orsakat vissa inblandade.

Sammanfattning

”Återträffen” är en modig och tankeväckande film som belyser den långvariga effekten av mobbning och utsatthet. Genom att sudda ut gränserna mellan det personliga och det performativa skapar Anna Odell en film som är både provocerande och djupt berörande. Med sin unika blandning av dokumentär och fiktion inte bara utmanar ”Återträffen” våra föreställningar om sanning och försoning utan också vårt förhållningssätt till film som konstform. Det är en film som lämnar ett bestående intryck och inbjuder till reflektion och diskussion långt efter att eftertexterna rullat klart.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

Allt om filmer och serier

  • Begär
  • Casinofilmer som fångar spänningen
  • Ondskan
  • Sommarnattens leende
  • Häxan
  • Ingeborg Holm
  • Tysta leken
  • Återträffen
  • Ett anständigt liv
  • Nattvardsgästerna
  • Äta sova dö
  • Hollywood vs verklighet: Hur filmer som ”21” och ”Rain Man” förvrider sanningen om korträkning
  • Flicka och hyacinter
  • Flickorna
  • Fucking Åmål
  • Kvarteret Korpen
  • Persona
  • Änglagård
  • Film och spel, dubbel spänning när det är som bäst
  • Fanny och Alexander
  • Borg
  • Lilja 4-ever
  • En kärlekshistoria
  • Rollistan i Squid Game
  • Rollistan i Helikopterrånet
©2025 Filmdelta