filmdelta.se logo
Meny
  • Hem
  • Filmer
  • Serier
  • Skådespelare
  • Rollistor
  • Svensk film
  • Om filmdelta
  • Kontakt
Meny
belleville-baby-2013

Belleville Baby

Publicerad den 7 november 20245 mars 2024 av Oskar

Recension av ”Belleville Baby” (Mia Engberg, 2013)

Inledning

”Belleville Baby” är en gripande och poetisk dokumentärfilm av den svenska regissören Mia Engberg, som hade premiär 2013. Filmen är en berättelse om kärlek, minnen och förlust, berättad genom en blandning av telefonmeddelanden, stillbilder, och arkivfilmer. Engbergs verk utforskar de komplexa känslorna kring en förlorad kärlek och de spår den lämnar bakom sig, sätt mot bakgrunden av det pulserande livet i Paris stadsdel Belleville.

Handling och teman

”Belleville Baby” inleds när Engberg får ett oväntat telefonsamtal från en man hon en gång älskade djupt, men som hon inte har hört av på många år. Mannen, Vincent, har tillbringat en tid i fängelse, och detta återuppväcker en flod av minnen för Engberg. Genom en serie återberättelser och reflektioner dyker filmen djupt in i deras tidigare relation, som var fylld av passion, konflikter och slutligen uppbrott.

Filmens teman inkluderar minnets subjektivitet, kärlekens och relationernas flyktighet, samt konsekvenserna av våra val. Engberg använder sin personliga historia som en lins för att utforska större frågor kring identitet, ånger och möjligheten (eller omöjligheten) av att verkligen lämna det förflutna bakom sig.

Berättarteknik och stil

Mia Engberg väljer en unik berättarstil för ”Belleville Baby”, där hon kombinerar olika medier för att skapa en rik och mångfacetterad berättelse. Användningen av voicemail-meddelanden som en narrativ tråd genom filmen är särskilt effektiv, då den ger en omedelbarhet och intim känsla till berättelsen. De visuella elementen i filmen, från stillbilder av Paris till arkivfilmer och abstrakta bilder, fungerar som ett slags visuellt poesi som kompletterar den berättade historien.

Emotionell inverkan

”Belleville Baby” är djupt berörande, inte bara som en berättelse om en personlig resa genom kärlek och förlust, utan också som en meditation över minnets natur och hur det formar våra liv och relationer. Engbergs förmåga att blotta sin själ och dela med sig av sin historia utan att det känns exploaterande är beundransvärd och skapar en stark emotionell resonans.

Kulturell och oersonlig betydelse

Genom att utforska sin egen historia och relationen till Vincent, berör Engberg universella teman som många tittare kan känna igen sig i. ”Belleville Baby” är inte bara en personlig berättelse utan också en reflektion över den mänskliga erfarenheten, kärlekens komplexitet och de outplånliga spåren som djupa relationer lämnar i våra liv.

Sammanfattning

”Belleville Baby” är en extraordinär film som lyckas fånga essensen av förlorad kärlek och de spöken från det förflutna som fortsätter att forma våra liv. Mia Engberg presenterar en djupt personlig men samtidigt universell berättelse som är lika mycket en poetisk reflektion över minne och förlust som den är en dokumentärfilm. Genom sin innovativa användning av blandade medier och sin förmåga att beröra djupa känslomässiga strängar står ”Belleville Baby” ut som en betydande och minnesvärd skapelse inom svensk filmkonst.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

Allt om filmer och serier

  • Utvandrarna
  • Så jävla easy going
  • Rollistan i Young Sheldon
  • Rollistan i Åremorden
  • Håkan Bråkan
  • Rollistan i The Last of Us
  • Rollistan i Gudfadern
  • Jag är Zlatan
  • Rollistan i Sommaren med släkten
  • Rollistan i Lilla huset på prärien
  • Rollistan i Bonusfamiljen
  • Rollistan i En helt vanlig familj
  • Rollistan i Vår tid är nu
  • En komikers uppväxt
  • Rollistan i Mean Girls
  • Rollistan i Ginny & Georgia
  • Rollistan i Shameless
  • Rollistan i Sopranos
  • Att angöra en brygga
  • Rollistan i Reacher
  • Rollistan i Snödrömmar
  • Begär
  • Casinofilmer som fångar spänningen
  • Ondskan
  • Sommarnattens leende
©2025 Filmdelta